AKTUALNOŚCI

Ochrona prawna sygnalistów

Jak wynika z badań Transparency International i Stowarzyszenia Biegłych do spraw Przestępstw i Nadużyć ACFE, zgłoszenia wewnętrzne (tzw. tips) to najskuteczniejsza metoda wykrywania nadużyć w organizacjach – korupcji, nadużyć finansowych, naruszenia ochrony informacji poufnych, mobbingu, dyskryminacji. Nie zawsze jednak badanie zgłoszeń odbywa się z zachowaniem zasad poufności, w rezultacie czego sygnalista może być narażony na różnego rodzaju retorsje ze strony zarówno współpracowników, jak i pracodawcy.
Zachowanie w tajemnicy informacji zawartych w zgłoszeniu to znak, że organizacja wypracowała dobre procedury badania zgłoszeń, a etyka w firmie stoi na wysokim poziomie.

czytaj dalej…

System zgłaszania naruszeń

W dyskursie naukowym mianem sygnalisty (whistleblowera) określa się osobę, która zwraca uwagę na nieprawidłowości, nadużycia lub naruszenia w organizacji prywatnej, czy publicznej, informując o nich swoich przełożonych lub inne podmioty. Sygnalista nie musi być pracownikiem podmiotu, w którym dochodzi do naruszeń. Informacje o nieprawidłowościach whistleblower może uzyskać, będąc związanym z danym miejscem pośrednio (np. świadcząc usługi na podstawie umowy o dzieło czy zlecenie). Kluczowe cechy, które powinny wyróżniać sygnalistów to: po pierwsze – działanie w dobrej wierze i po drugie –  pro publico bono, tj. w szeroko pojętym interesie społecznym. Czym jest system sygnalizowania naruszeń, jak wygląda jego wdrożenie oraz procedura sygnalizowania?

czytaj dalej…

Czy sygnalista jest donosicielem?

Pojęcia whistleblowlingu i sygnalisty stają się w polskiej kulturze korporacyjnej i organizacyjnej coraz bardziej rozpowszechnione. Jednak mimo ciągle rosnącej świadomości społeczeństwa zdarzają się przypadki, że osoba informująca o konkretnych nadużyciach, próbach oszustwa czy zaniedbaniach traktowana jest przez przełożonych z dystansem i lekceważeniem, a przez współpracowników jako zdrajca i donosiciel. To zdecydowanie nieprawidłowe podejście, które wynika z zakorzenionych w polskiej historii konotacji związanych ze słowem „donos”, a ponadto z niezrozumienia wagi problemu, jakim mogą stać się zachowania patologiczne czy nawet nielegalne. Tymczasem przeważnie wynikają one właśnie z braku reakcji, a więc de facto z cichego przyzwolenia. Rozstrzygnijmy tę kwestię zatem raz na zawsze, żeby w odniesieniu do osób reagujących na wykryte nieprawidłowości przestało padać niesprawiedliwe pytanie – sygnalista czy donosiciel? czytaj dalej…

Czy duże nagrody mogą podważyć zaufanie społeczeństwa do procesu sygnalizowania?

Tom Devine rzecznik osób zgłaszających nieprawidłowości i dyrektor Government Accountability Project (GAP) w USA, tłumaczy, że osoby sygnalizujące nieprawidłowości narażają swoją karierę zawodową, więc nagroda jest ich zabezpieczeniem na przyszłość.

https://legalnewsline.com/stories/511433862-whistleblower-advocate-large-awards-can-undermine-public-s-confidence-in-process

Aktywne wewnętrzne systemy raportowania jako kluczowe narzędzie wpierania zaufania i przejrzystości w organizacji

Nowe badania przeprowadzone przez Kyle’a Welcha z George Washington University (GWU) wskazują na aktywne wewnętrzne systemy raportowania jako kluczowe narzędzie wspierania zaufania i przejrzystości w organizacji.

https://www.navexglobal.com/blog/article/new-whistleblower-hotline-research-quantifies-the-roi-of-trust-transparency/?mkt_tok=eyJpIjoiT0RJNFpEbGhOVGcyWWpreCIsInQiOiJ6dndhWUhYNGY3bVVhZVZlQkl4cGRqYStxc2Mrd25UajRjMXQ1dzF0cWE4SVdPc1JiSVwvV1JpV2pRdndWakdoS213ZGVic0RpYm9NSHo5Z0ppRENQU0ZxazMxM2djc1BoNjFtYStSZGl2SUJZNVgyRDZQd3B5QlwvSHV3SzRHYW5mIn0%3D&fbclid=IwAR3j-sqTFTtpjHLDYhdKO3JkqP7WvG62GvkdMTnY8-kvDIZFBNu7JbVDfh4

EUROPEJSKA KONFEDERACJA DZIENNIKARZY ORAZ EUROPEJSKA KONFEDERACJA ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH WZYWA DO WZMOCNIENIA OCHRONY SYGNALISTÓW W CAŁEJ UE.

Europejska Konfederacja Dziennikarzy oraz Europejska Konfederacja Związków Zawodowych wzywa do wzmocnienia ochrony sygnalistów w całej UE. Obie organizacje komentują projekt dyrektywy UE dotyczącej ochrony sygnalistów. Krytycznie oceniają zasadę, w myśl której pracownik otrzyma ochronę, o ile w pierwszym kroku zasygnalizuje problem swojemu pracodawcy. Dlaczego zdaniem dziennikarzy i związkowców to niedobry pomysł? Czy ich argumenty mogą przekonać pracodawców? Szukajcie odpowiedzi w tekście.

New brochure examines whistleblowing from the journalists’ perspective

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies więcej informacji

Serwis wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu poprawienia jej dostępności, personalizacji, obsługi kont użytkowników oraz dane dotyczące ruchu na stronie. Każdy może sam decydować o tym czy dopuszcza pliki cookies, ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę.

Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Zamknij