Marcin Waszak rozmawia z zaproszonymi gośćmi o problemach etycznych dotykających pracowników i pracodawców.
Lista odcinków
#1 O różnicy między mobbingiem a konfliktem w miejscu pracy okiem psychologa. Rozmowa z Elżbietą Szadurą-Urbańską.
W I odcinku Elżbieta Szadura-Urbańska, psycholożka i publicystka, od wielu lat zajmująca się zagadnieniami mobbingu i dyskryminacji w ramach działalności Linii Etyki, opowiada o różnicach między mobbingiem a konfliktem w miejscu pracy. O tym jak się zachować będąc osobą zaangażowaną w konflikt i jak bronić się przed mobberem. Z rozmowy dowiemy się m.in. na czym „ping-pong agresji” i co jest cechą charakterystyczną mobbingu.
#2 O dochodzeniach antymobbingowych. Rozmowa z Moniką Wieczorek.
W II odcinku rozmawiamy o tym czy istnieją standardy lub co najmniej dobre praktyki, które warto zastosować dla skutecznego zwalczania zachowań niepożądanych w miejscu pracy. Wysłuchamy cennych porad mecenas Moniki Wieczorek w jaki sposób zachować się przed komisją antymobbingową, jak powinna działać sama komisja i co może zrobić pracownik w celu udowodnienia, że padł ofiarą mobbera.
# 3 O tym jak jak dowieść mobbingu przed sądem i ofierze rozsądnej. Rozmowa z Moniką Wieczorek.
W III odcinku kontynuujemy rozmowę z mecenas Moniką Wieczorek o tym, z czym muszą mierzyć się osoby mobbowane na etapie postępowania sądowego. Dotykamy problemu zbierania dowodów w sprawach o mobbing, a także obowiązującej linii orzeczniczej w tym zakresie. Przybliżamy koncepcję „ofiary rozsądnej” i zastanawiamy się, czy występuje zależność między rodzajem wykonywanej pracy a granicami zachowań tolerowanych przez prawo.
# 4 O tym z czym się je compliance w dużej spółce. Rozmowa z Radosławem Lewandowskim.
IV odcinek poświęcony jest temu czym zajmuje się dział compliance na przykładzie przedsiębiorstwa PKP Energetyka. Wieloletni praktyk w tej dziedzinie Radosław Lewandowski opowie o tym co na co dzień wykorzystuje w swojej pracy, aby zminimalizować ryzyko naruszeń w spółce. Zmierzymy się też z pytaniem czy compliance to bardziej gra pozorów czy realny instrument do kształtowania etycznych zachowań pracowników i polityki firmy
#5 O tym jak przekonać pracowników do zgłaszania naruszeń. Rozmowa z Radosławem Lewandowskim.
W V odcinku wysłuchamy drugiej część rozmowy z Radosławem Lewandowskim, który opowie o swoim doświadczeniu we wdrażaniu procedury zgłoszeń wewnętrznych w PKP Energetyka. Dyskutujemy dlaczego spółce powinno zależeć na jak największej liczbie zgłoszeń od sygnalistów i jak to zrobić. Dociekamy o co może chodzić w tworzeniu zachęt do korzystania z wewnętrznego kanału powiadamiania. Tłem dla rozmowy jest współpraca PKP Energetyka i Linii Etyki w zakresie obsługi zgłoszeń od sygnalistów.
#6 O tym, że warto nagradzać urzędników jak w Japonii. Rozmowa z Jolantą Itrich-Drabarek
Biurokracja to hierarchia i procedury, ale jeżeli ma być przyjazna dla obywateli musi kierować się wartościach etycznymi. W VI odcinku rozmawiamy dlaczego w Polsce przywiązanie do formalnych regulacji przeważa nad refleksją o rezultatach działań administracji publicznej. Profesor Jolanta Itrich-Drabarek dzieli się spostrzeżeniami co ma wpływ na kondycję moralną urzędników i jak zakorzenić etykę zawodu nie tylko w wiedzy, ale i w uczuciach.
#7 O informowaniu o naruszeniach w sektorze publicznym. Rozmowa z Jolantą Itrich-Drabarek
W drugiej części rozmowy z prof. Jolantą Itrich-Drabarek rozmawiamy o barierach dla zgłaszania naruszeń w warunkach polskich urzędów. Dyskutujemy też czy jest możliwe wprowadzenie jednolitych standardów przeciwdziałania niezgodnościom z prawem dla całej administracji publicznej.